Języki obce dla seniora?
24 stycznia 2020
Języki obce dla seniora?
Nigdy nie będziemy za starzy na naukę – myśl niezwykle trafna, ale nagminnie często podważana. Dlaczego? Skąd przekonanie, że w pewnym wieku „nie wypada” się uczyć i rozwijać? Czemu osoby, które ukończyły 60 rok życia, z własnej woli rezygnują z nauki języków obcych i poznawania osiągnięć naszej cywilizacji? Cóż, największa barierą są nasze przekonania i uprzedzenia.
Badania przeprowadzone na jednym z brytyjskich uniwersytetów dowiodły, że osoby starsze – równie szybko jak młodzi – mogą nauczyć się struktur gramatycznych i słownictwa. Argument wieku i osłabionej pamięci został podważony już dawno, niemniej w świadomości społecznej nadal pozostaje sielski obraz seniora, który oddaje się wyłącznie życiu rodzinnemu i nie myśli o własnym rozwoju i samodoskonaleniu.
Na szczęście od pewnego czasu możemy zaobserwować wzrost zainteresowania nauką języków obcych i poszerzanie ofert szkół językowych o specjalne zajęcia dedykowane osobom starszym. W przeciwieństwie do młodzieży i studentów, seniorzy uczą się języków dla własnej przyjemności, dlatego też zajęcia mogą przybiera dość swobodną formę.
Oprócz szkół językowych seniorzy mogą poszerzać swoją wiedzę językową na Uniwersytetach Trzeciego Wieku. W Polsce funkcjonuje 110 takich placówek zrzeszających łącznie 25 tysięcy słuchaczy.
Dlaczego seniorzy uczą się języków obcych?
Głównym powodami są ciekawość świata i chęć zagospodarowania wolnego czasu. Po co oglądać seriale i spędzać większość życia w domu, skoro możemy nauczyć się nowych rzeczy i poznać otaczający nas świat?
Nauka języka może być traktowana jako urozmaicenie dnia codziennego, przerwa między zwykłymi obowiązkami. W wielu przypadkach seniorzy podejmują decyzję o rozpoczęciu kursu, ponieważ w niedalekiej przyszłości planują wypad zagranicę. Obranie konkretnego celu dodatkowo motywuje i sprawia, że widzimy sens, tego co robimy.
Świadomość możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce jest niezwykle cenna i sprawia, że czujemy sens tego, co robimy. Znając podstawy języka obcego, możemy zdecydować się na samodzielny wyjazd zagranicę, a nie wycieczkę zorganizowaną, której plan ustalany jest odgórnie.
Co sprawia największą trudność?
O ile nauka słownictwa i struktur gramatycznych opiera się na „pamięciówce”, o tyle wymowa i prawidłowa budowa zdań mogą rodzić pewne problemy. Największe trudności sprawia jednak wymowa, dlatego koniecznym elementem nauki jest oswajanie z językiem przez słuchanie nagrań audio, oglądanie zagranicznych programów i powtarzanie słów za lektorem. Repetytywny system nauczania przynosi największe korzyści.
Oczywiście, nauka akcentu nie jest priorytetem – o wiele ważniejsze są umiejętności prowadzenia dialogu oraz wyłapywania najważniejszych treści przekazywanych przez rozmówcę.
Szkoły językowe profilują programy nauczania pod konkretne grupy docelowe, dlatego też w czasie kursów dla seniorów mniejszą uwagę zwraca się na kwestię wymowy, a większą na umiejętności praktyczne, np. jak zachować się w sklepie, w jaki sposób zadawać podstawowe pytania oraz co zrobić, jeżeli nie będziemy w stanie porozumieć się z konkretna osobą.
Czy to się opłaca?
Jeżeli nie chcemy wyjść z formy intelektualnej i zależy nam na ćwiczeniu pamięci, to odpowiedź jest jasna. Nic tak bardzo nie pobudza do myślenia, jak nauka nowych rzeczy. Nauka języka jest procesem ciągłym i wymaga od nas motywacji i systematyczności.
Jeżeli wejdziemy w rytm i zmobilizujemy się do regularnego powtarzania i nauki słownictwa (przynajmniej pół godziny w ciągu dnia), możemy w niedługim czasie pochwalić się przed rodziną i znajomymi kolejnym małym sukcesem! To właśnie takie małe sukcesy sprawiają, że chce nam się żyć i widzimy sens, tego co robimy.